Plan van aanpak:
- Het verder ontwikkelen van zelfkennis en het bewust worden, bepalen en bereiken van persoonlijke doelen en groei
- Het bewust worden van knelpunten en valkuilen
- Het ontwikkelen van vaardigheden en kwaliteiten die leiden tot het vergroten van zelfbewustzijn, eigenwaarde en zelfvertrouwen
- Het onderzoeken, creëren, ontwikkelen en toepassen van eigen mogelijkheden in privé- en werkgerelateerde situaties
Gestart wordt met een kennismakingsgesprek van ongeveer 50-60 minuten waarbij de verwachtingen en doelen van de gecoachte besproken worden en waarbij besproken wordt welke rol van betekenis de coach daarin kan zijn. Indien vervolggesprekken worden aangegaan, zal later 50% van het tarief worden verrekend met het eerstvolgende gesprek.
Als na het kennismakingsgesprek de coachee en coach verder willen gaan met elkaar dan volgt het coachingstraject. Hiervoor zal op verzoek van de coachee 60 of 90 minuten per gesprek kunnen worden ingepland. Gedacht kan worden aan twee coachingsgesprekken per vier weken.
Een vijftal gesprekken kan gezien worden als een gemiddelde waarna de coachee vervolgens verder op eigen kunnen en naar eigen inzicht met zichzelf op een actieve manier aan de slag zal kunnen gaan. Uiteraard kunnen vervolggesprekken indien gewenst ingepland worden.
Het Doel & de Vragen
Binnen het coachingstraject wordt het doel bepaald door de coachee. Hierbij kan gedacht worden aan het vergroten en ontwikkelen van persoonlijke effectiviteit, het verbeteren van en het reflecteren op je eigen aandeel met betrekking tot communicatieve vaardigheden, het vergroten van assertiviteit en het leren van grenzen stellen en verleggen, beter leren omgaan met spanning en stress, en het ontwikkelen van professionele bekwaamheid door het verder ontwikkelen van je talenten en vaardigheden.
Vragen die onderzocht kunnen worden zijn: ‘Welke functies en rollen sluiten goed aan bij mijn talenten en voorkeuren?’ ‘Past mijn baan nog bij mij?’ of ‘ Hoe kan ik mijn kwaliteiten beter inzetten en verbinden aan mijn huidige functie of een toekomstige baan?’ en ‘Wat kan ik daarmee in mijn werk of privé?’ Maar ook: ‘Ik wil iets anders, maar ik weet niet wat’.
Hierbij zal aandacht zijn voor thema’s als werk-privé balans, persoonlijke ontwikkeling en reflectie. Een coachingstraject kan hiermee dan ook aansluiten bij competentiemanagement en competentieontwikkeling. Een coachingstraject kan daarom worden ingezet binnen het personeelsbeleid of een reintegratietraject van een organisatie.
In het coachingstraject, waarbij samen met de coachee gekeken wordt hoe hij of zij gewenste persoonlijke doelen kan bereiken, is de coach degene die het leerproces begeleidt, monitort en ondersteunt. De coach is degene die de vragen stelt om gedurende de loop van het gesprek de coachee te helpen om zijn eigen zienswijze op de hindernis waar hij tegenaan is gelopen (de nieuw ontstane werkelijkheid) in de richting te sturen waarbij eventuele oplossingen van het probleem zich kunnen ontwikkelen. Hierbij onderzoek je wat je belemmert in het volledig benutten van jouw potentieel en leer je hoe je hier meer regie over kunt voeren. Hierbij zullen zogenaamde ‘waarom-vragen’ uit de weg worden gegaan omdat die meer te maken hebben met aannames en interpretaties en minder met feitelijkheden die plaatsvinden en waargenomen kunnen worden. De coach geeft zo nodig adviezen en voegt kennis toe. De coachee wordt uitgedaagd om verantwoordelijk te nemen voor zijn of haar beslissingen en handelen.